Allahumma solli 'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad.

Allahumma solli 'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad.
Allahumma solli 'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad.

Monday, August 9, 2010

Pakcikku.. Alhamdulillah


Seusai mengimamkan ibuku solat zohor, ibuku memberitahu akan satu berita yang sangat gembira!

MasyaAllah, Subhanallah, Alhamdulillah.

Tak terkata indahnya berita itu. Aku dan ibuku bersyukur tidak putus2. Air mata mengalir kegembiraan dan tersentuh kerana akhirnya doa dan usaha dikabulkan Allah.

Pakcikku yang ku panggil pak sol, akhirnya kembali kepada jalan fitrah iaitu jalan Islam. "Pak sol sudah kembali solat". Ibuku berkata.

Aku bertanya dengan penuh rasa ingin tahu, bagaimana pak sol boleh berubah?

"Pak sol kata, dia bermimpi dan dalam mimpinya ada orang menyerunya untuk kembali bersolat, mungkin itu arwah neneknya. Dan bila dia bangun dia terdengar satu lagu nasyid,
~walaupun hidup seribu tahun kalau tak sembahyang apa gunanya~
dia terpaku, berfikir panjang, tersentuh. Kebelakangan itu juga ada beberapa hamba Allah yang menasihati, memujuknya kembali ke jalan Allah."

Ibuku menyambung, "Pak sol cakap kat mak, dia ada baju melayu semua tapi tiada kain pelikat." Ibuku berazam untuk membelikan kain pelikat dan sejadah baru untuknya dan terus membimbingnya.

Tersentuh mendengar cerita ibuku itu.

Benarlah, hidayah itu milik Allah.

Maha Suci Allah, yang berkuasa mengatur segalanya. Dimakbulkan doa2 hambanya yang tidak putus2 mendoakan dan mengharapkan taufiq dan hidayah untuk diri dan orang lain. Sungguh, doa perlu diiringi dengan usaha.

Walaupun hidup pakcikku itu tidak seberapa, tetapi hidayah yang baru diterimanya adalah harta yang tidak ternilai harganya.

Semoga pak sol terbimbing dalam jalan yang sudah lama ditinggalkannya, dipermudahkan segala urusan untuk menuntut ilmu dan beribadat sebanyak2 yang boleh sebelum seruan ajal mendatang.

Segala puji bagiMu ya Allah, Alhamdulillahirabbil 'alamin, hamdan syakirin.

ps - masa kecik2 dulu, ibuku selalu menghantar aku ke rumah paksol. Paksol menjaga aku dengan sgt baik. Bait2 memori ketika ku kecil di rumah paksol kembali bermain..

No comments:

Post a Comment

Luahkan saja isi hatimu itu.